Jak mohu jako rodič přistupovat k výuce jazyka u svého dítěte

Stále ještě je pro většinu rodičů množství osvojených slovíček hlavním měřítkem toho, zda dítě něco umí. TO JE ZÁSADNÍ CHYBA U VÝUKY PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ. Pokud by byla výuka založena na osvojování cizích slovíček a překladu z češtiny do angličtiny, znamenalo by to promarněný čas. Ten mohl být věnován přímému způsobu výuky jazyka, který je efektivní jen u této věkové kategorie. Jakmile bude mít dítě dostatečnou mozkovou kapacitu, bude už např. ve 2. třídě schopno se naučit 20 slovíček za 30 minut pouhým překladem. Výuka předškoláků by v žádném případě neměla být o učení slovíček. Není dobré dítě „ zkoušet „ překladem – jako např. : „Jak se řekne žlutá? Jak se řekne slon?“ apod. Některým dětem toto nevadí, ale mnohé jsou frustrovány tím, že si na slovíčko nevzpomenou, i když pasivně velmi dobře vědí, co je např. elephant a bezpečně mezi množstvím obrázků vyberou slona. Pasivní slovní zásoba dětí v tomto věku mnohonásobně převyšuje slovní zásobu aktivní (vzpomeňte na situaci, kdy se dítě učilo mateřský jazyk – bylo to stejné) a dítě se navíc aktivně mnohem přirozeněji projeví v kolektivu v anglické hodině než např. cestou ze školky. Chceme Vašim dětem přinést prožitky v angličtině, kdy se děti naprosto nenásilně seznamují s čísly, s barvami, s věcmi okolo sebe. Chceme přinést něco, co Vy v domácím prostředí nevytvoříte. Vždyť kdyby šlo jen o slovíčka, tak si můžete hrát s dítětem anglické pexeso, prohlížet obrázkový slovník a dělat aktivity, které zvládne každý rodič. K tomu byste nepotřebovali mít zaplacenou pedagogickou službu. My nabízíme širokou škálu dramatických a prožitkových aktivit, kvalitní učební materiály a hlavně osobnost učitele. Proto, prosím, nepoměřujte znalosti svých dětí množstvím osvojených slovíček. V jejich hlavičkách je toho mnohem více než jsou schopny zformulovat.

Dále – druhá špatná otázka, kterou slýchávám často hned po skončení lekce – „ Tak, co ses dneska naučil? „ Případně: „ Co jste dneska dělali? „ Asi mi dáte zapravdu, že většinou se nedozvíte vůbec nic. Dítě neumí vysvětlit, co vlastně dělalo a to hlavně proto, že se hodiny snažíme pečlivě připravit tak, aby vůbec nemělo pocit, že se učí. Jedna aktivita střídá druhou, abychom udrželi pozornost dětí a tyto aktivity jsou pro děti slovy neuchopitelné – neumí je popsat. Maximálně jsou schopny Vám říct, že něco kreslily ( toto je reálná věc, kterou jsou schopny pojmenovat ) nebo zpívaly, případně tančily. Doporučila bých si otevřít náš obsah lekce a i s dítětem si ho projít. Určitě budete překvapeni, na kolik věcí si dítě vzpomene.

 

Jestli si na něčem zakládáme, tak je to opravdu smysluplné využití 45 minutového času. Chceme poskytnout maximum. Nechceme tento čas promarnit pouštěním videí nebo několikaminutovým kreslením, jak tomu často bývá v jiných kurzech. Učitel by si sice odpočinul, děti pobavily ( a určitě by byla nadšené jako každé druhé dítě před televizí ), ale tento čas se dá využít mnohem efektivněji. Každý z dospělých je schopen najít na internetu výukový program, který dítěti pustí, pohádku v angličtině apod. My chceme hrát svou nezastupitelnou pedagogickou roli. Např. i čas u stolečků je pro nás jen zpestřením aktivit a netrvá déle než 5 minut – jde jen o správné zvolení barev, uvolnění a procvičení ruky, změnu činnosti apod. (Dítě však možná toto prezentuje jako – já jsem kreslil…)

 

Pokud jste dočetli až sem, děkuji Vám za pozornost. Můj náhled v žádném případě neberte jako rodičovské rady, protože těmi nejlepšími rodiči jste samozřejmě Vy. Toto je jen pedagogický pohled, který v žádném případě neměl za cíl poučovat, ale jen některé záležitosti objasnit.

 

Věřím, že společně vytvoříme pro Vaše dítě tu nejpříjemnější formu pro základy jazykového vzdělávání.

Děkuji.